Майстер-клас «Виготовлення іграшкових меблів»
Спеціаліст вищої категорії,
вчитель-методист
з слюсарної справи
Рожко Олексій Дмитрович
Майстер-клас
«ВИГОТОВЛЕННЯ ІГРАШКОВИХ МЕБЛІВ»
Мета: Виготовлення іграшкових меблів для ігрової кімнати школярів початкових класів школи-інтернату. Демонстрація прийомів роботи в процесі виготовлення меблів учнями 10-го класу. Виховувати бережливе ставлення до шкільних речей, меблів та іграшок. Розвивати естетичний смак, почуття гідності за виконану роботу.
Присутні:
1) учні 10-А класу – майстри по виготовленню іграшкових меблів.
2) учні початкових класів – майбутні користувачі іграшками та іграшковими меблями в ігровій кімнаті.
ХІД ЗАНЯТТЯ.
Заняття проходить в слюсарній майстерні школи-інтернату.
На робочих місцях учнів (верстатах) розташовані робочі та вимірювальні інструменти та заготовки, деталі іграшкових меблів, виготовлених учнями 10-А класу на попередніх уроках.
Гості (учні початкових класів) розміщуються по периметру майстерні. Вчитель ознайомлює гостей з малюнками та зразками майбутніх виробів і розповідає які деталі були виготовлені учнями на попередніх уроках.
Вчитель: Для ігрової кімнати школярів молодших класів ми вирішили виготовити такі іграшкові меблі: ліжка для ляльок, столики, кресла, колиску, відремонтувати іграшкові ляльки та автомобіль. Матеріалом для виготовлення іграшкових меблів служать відходи деревостружкових та деревоволокнистих плит та фанера.
На попередніх уроках учнями та вчителем були розроблені креслення майбутніх виробів та підібрані необхідні інструменти для роботи (ножівки по металу та дереву, напилок, терпуг, кутник, циркуль, шліфувальний круг, лінійка, свердла різного діаметру, лобзик). Кожен учень працював над окремим завданням. Одні учні випилювали спинки ліжка, другі – ніжку та кришку столика; треті – ніжки, спинку та сидіння кресла; четверті – робили деталі для іграшкової колиски.
Роботу учнів контролює вчитель. Особливу увагу було звернуто на дотримання правил безпечної роботи так, як робота виконувалась і на робочих місцях (верстаках) і на свердлильному верстаті. Перед вами результат роботи учнів 10-А класу на попередніх заняттях – це деталі іграшкових меблів, які сьогодні ми зберемо у вашій присутності в готові вироби.
Під час збирання іграшкових меблів потрібно дотримуватися точності в роботі, охайності, естетики та краси. Роботу учні будуть виконувати в бригадах, що сприятиме набуття почуття колективізму та взаємодопомоги.
А зараз подивіться на роботу наших учнів та оцініть результати їх трудової діяльності.
Перша бригада учнів виконує збирання ліжечка для ляльки.
Вчитель підводить молодших школярів до робочого місця де працюють учні першої бригади. В наявності в учнів є деталі ліжка (дві спинки, основа та декоративні перила), які було виготовлено на попередніх заняттях. Робочі інструменти,якими користуються учні під час даної роботи є молоток та викрутка; фурнітура для з’єднання деталей – шурупи (саморізи по дереву) та цвяхи; вимірювальні інструменти – масштабна лінійка на 500 мм.
Учні 10 класу демонструють прийоми закріплення заготовок в лещатах, вимірювання відстані від краю заготовок до місця з’єднання, свердління отворів під саморіз та послідовність з’єднання деталей.
Вчитель переводить молодших школярів до робочого місця другої бригади, де виконується підгонка та збирання журнального столика.
Раніше випиляні ніжки та кришка столика підганяються у процесі збирання та з’єднують за допомогою шипів. Тут застосовуються такі робочі інструменти і матеріали: лобзик, столик для лобзика, надфіль, клей ПВА. Після збирання столика учні другої бригади порівнюють виготовлений ними столик зі зразковим виробом та виправляють допущені помилки.
Учні третьої бригади з раніше заготовлених заготовок дроту (діаметром 4мм) згинають стійку для кріплення перекладини з колискою; просвердлюють отвори в основі з ДСП, забивають стійки та кріплять раніше виготовлену колиску. По ходу збирання колиски для ляльки учні застосовують такі інструменти: лещата, оправка для гнуття стійок, свердлильний верстат, свердла діаметром 3,8 мм, молоток, лінійка.
На четвертій збиральній дільниці учні виконують збирання крісла для ляльки. Збиральними одиницями (деталями) є дві ніжки, спинка та сидіння майбутнього крісла.
Інструментами для збирання служать молоток, лінійка (300мм) та цвяхи (18мм). Допоміжними пристроями є лещата та плита. В якості зразка учні мають раніше зібране кресло. Розміри меблів підбираються за розмірами наявних ляльок. Під час роботи учні 10-го класу повинні зібрати чотири ліжка, чотири столика, чотири крісла та дві колиски.
В кінці заняття всі зібрані вироби оцінюються, звертається увага на бережливе ставлення до них та віддаються учням молодших класів для використання в ігровій кімнаті школи-інтернату.
ВІДГУК ВЧИТЕЛЯ ТРОЦЕНКО Г.П. І УЧНІВ 3-го КЛАСУ
ПРО ПРОВЕДЕННЯ МАЙСТЕР-КЛАСУ.
Під час проведення тижня трудового навчання 1.03.2012року учні третього класу були запрошені до слюсарної майстерні на проведення майстер класу вчителем Рожко О.Д. з учнями 10-А класу. Було показане майстерне виготовлення іграшкових меблів в ігрову кімнату для молодших школярів. Діти з великою цікавістю спостерігали за роботою старших товаришів, вчилися в них наполегливості,точності, відповідальності під час виконання роботи, творчого підходу до роботи.
Заняття спонукало виробленню інтересу до праці,прагнення зробити такі іграшки самим. В кінці майстер-класу учні отримали поробки на пам’ять і залишили майстерню в піднесеному настрої та щирою вдячністю за майстер-клас.